Je denkt erover na om een webshop te starten? Fijn dat je zo enthousiast bent, maar denk eraan dat je een webshop niet op een-twee-drie bouwt. Er zijn namelijk heel wat richtlijnen die je in gedachten moet houden. Wij geven je enkele tips mee om een goede webshop te maken en zo veel mogelijk bezoekers naar je site te leiden.
Doe research naar een platform
Voor je meteen start met een webshop te bouwen, doe je best even wat research. Welke grote spelers zijn er op de markt? Wie zijn je rechtstreekse concurrenten en wat zijn hun activiteiten? Welke platformen bestaan er waarop jij je webshop kan lanceren? Wanneer je een e-commerce platform selecteert, moet je rekening houden met je eigen kunnen, schaalbaarheid en extra features zoals marketing automation. Denk ook op lange termijn. Is het pakket bij het platform dat je kiest op termijn uitbreidbaar? Kies voor een platform dat kan meegroeien met je bedrijf en dat in capaciteit kan uitbreiden als je aanbod en bezoekersaantal enorm toeneemt. Baseer je keuze op het feit of dat platform al dan niet in jouw behoeften kan voorzien. Vind je het nog steeds moeilijk om een geschikt platform te kiezen? Verlang je naar meer informatie en advies over de e-commercestrategie die je moet volgen om jouw merk te laten boomen? De website van KBC, bijvoorbeeld, geeft je een handig overzicht in de vorm van een e-businessplan. Zo geraak je een heel eind vooruit.
Menu-indeling: keep it stupid and simple
Maak het je bezoekers niet te ingewikkeld. De navigatie van je webshop zou zo simpel mogelijk moeten zijn. Heb je een structuur opgebouwd, maar is die nog wat rommelig? Probeer je onderverdeling en categorieën dan te vereenvoudigen waar het kan. Het geheel moet vooral logisch zijn. De combinatie van een logische opbouw en goede navigatie doorheen je webshop noemen we user experience, of gebruikservaring. Een gebruiksvriendelijke website is dan ook essentieel om bezoekers naar je website te leiden, ze daar te houden en aan je merk te binden.
Bedenk een goede betaalstrategie
Een goede betaalstrategie mag best een prioriteit zijn op je to-dolijstje. Ook hier houd je het best eenvoudig. Websitebezoekers die iets aankopen wil snel en gemakkelijk kunnen betalen. Hoe vlotter en makkelijker het betaalproces loopt, hoe hoger de conversie. Het aantal aankopen zal dus ook stijgen. Klanten moeten al het ware door het betaalproces rollen: vlotjes, geruisloos en soepel. Duurt het lang voor de pagina’s laden? Zijn de stappen onduidelijk of kunnen ze niet betalen met het gewenste betaalmiddel? Dan loop je kans dat je websitebezoekers afhaken. Hoe wil mijn doelgroep online betalen? Dat is een vraag die je vooraf ook zal moeten onderzoeken om je webshop succesvol te maken.