11 C
Brussel
dinsdag, mei 24, 2022

De leukste blogs en het laatste nieuws uit België en omstreken!

Opnieuw beginnen sporten? Dit is waar je op moet letten

Heb je de voorbije maanden ook teveel stilgezeten en ben je klaar om na al die tijd weer je sportschoenen aan te trekken? Hou dan zeker rekening met de volgende 4 tips.

Motivatie is key

Een beter uithoudingsvermogen, afslanken of je spieren trainen? Wat jouw doel ook is, motivatie is heel erg belangrijk bij het sporten. Als je het bijvoorbeeld moeilijk hebt om zelf de motivatie te vinden om naar de gym te gaan, zoek dan een buddy. Samen of in groep sporten kan namelijk helpen.

Zorg voor variatie in je oefeningen

Het is verleidelijk om een oefening steeds te herhalen omdat je er zo ook steeds beter in wordt. Toch is het goed om diverse oefeningen te doen om zo verschillende spieren te trainen in plaats van te focussen op slechts één. Als je opnieuw van nul begint met sporten, is het goed om te kiezen voor cardio (lopen, fietsen, …) om zo te focussen op je uithouding en ademhaling. Ook basisoefeningen zoals push-ups, sit-ups en squats zijn goed. Op die manier belast je niet één spier, maar train je verschillende spiergroepen. Wat rustiger opstarten kan door te gaan zwemmen of yoga te beoefenen, zodat je het gevoel van sporten terugkrijgt.

Opwarmen en stretchen is heel belangrijk

Ga je voor het eerst weer lopen, of spring je terug op je fiets sinds lange tijd? Zorg er dan zeker voor dat je eerst opwarmt en stretcht. Zo bereid je je lichaam voor op het sporten. Je spieren worden opgewerkt, je krijgt meer zuurstof binnen en je hart begint al sneller te slaan. Vooral het opwarmen van je spieren is belangrijk omdat het je kans op blessures zal verkleinen. Denk vooral niet dat opwarmen iets is voor enkel professionele atleten, want opwarmen is voor iedereen belangrijk. Tijdens de belangrijke competities, of de Winterspelen zoals nu, krijgen topsporters dit advies nog meer dan anders van hun coach. Er zijn jammer genoeg elk jaar veel sporters die zich moeten terugtrekken uit belangrijke wedstrijden vanwege blessures. Zo zorgen ze ervoor dat ook voetbalspelers een deel van de Jupiler pro league moeten missen vanwege hun (vermijdbare) blessures.

Maak er een gewoonte van en blijf realistisch

Geef je vooruitgang ook zeker tijd en blijf realistisch. Het is niet de bedoeling dat je je lichaam tot het uiterste gaat pushen. Door regelmaat te vinden in het sporten zal je het ook langer volhouden, en dat is net de bedoeling. In de plaats van het voetbal in België op tv te volgen, kan je er een gewoonte van maken om met je (sport)vrienden zelf eens te gaan sjotten of zaalvoetbal uit te proberen? Mogelijkheden genoeg!

Spare time?

Vaak gelezen